dinsdag 7 februari 2012

UFO's



Sinds mijn vorige quiltje jeuken mijn handen om weer iets leuks te maken zelf. Wat ik eigenlijk graag wil is een sprei maken voor ons bed. Maar dat is een gigantisch project en blijkbaar houdt dat me toch tegen. Ik zoek me suf naar een mooi patroon, maar niks is mooi genoeg.
En ik zoek al heel lang.

Nou liggen er genoeg ufo's in mijn kasten. Voor de mensen die er niet bekend mee zijn een ufo is een unfinished object. En ik heb er genoeg!

De meeste projecten stranden in een vroeg stadium. Na een of twee blokken blijkt het tegen te vallen en stop ik. Blokken genoeg dus en daar wil ik de komende tijd ook nog wat leuks mee doen.

Maar vandaag heb ik iets van zolder gepakt dat al bijna klaar was. Waarom was ik ook alweer gestopt? Deze quilt ben ik begonnen in 1995 samen met een vriendin. We hadden hetzelfde patroon en een aantal dezelfde lapjes, alleen was de kleurstelling van haar heel anders dan die van mij. In die tijd was ik niet zo'n pietje precies en daardoor liep ik uiteindelijk vast. Door het niet secuur in elkaar zetten en het niet goed rijgen van de drie lagen bleek uiteindelijk de rand te breed. Dit gaf natuurlijk uiteindelijk een rimpelige rand. Was die rand nog te redden?

Ik heb een stukje losgehaald van de rand en gespeld zo dat de rand mooi recht viel en deze daarna vastgezet met een onzichtbaar steekje.

Het patroon heb ik overgenomen en gequilt. De rest van de rand heb ik gelaten hoe hij was. Er was nog een gerimpelde plek, maar ik hou het er maar op dat die hoort bij de charme van deze quilt.

Nu moet ik de quilt nog afbiezen en even wassen. Het stof van ruim 15 jaar moet er ook nog uit tenslotte. Wat ik daarna wil gaan doen met deze quilt weet ik nog niet. De kleuren zijn mij een beetje té maar misschien is het een lekkere deken om onder te kruipen op koude dagen?

Ik heb nog eens foto gemaakt van een van de 8 punten van de ster. Het is puur beginnersgeluk, maar kijk eens hoe prachtig scherp die afloopt.

Soms verbaas ik mezelf!

Groetjes
Renske

















2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige quilt! En wat fijn dat je hem toch nog af gaat maken.

    Ik speel met de gedachte om een quilt als 365 dagen project te maken. Maar de modellen die voor mij in aanmerking komen zijn een heel stuk simpler (-: (nooit eerder gedaan, namelijk).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Renske,
    Wat een mooie quilt, en wat een werk zit daarin!!
    In de boeken van Jennifer Chavielli duurt het soms ook wel dertig jaar voor een quilt af komt (De Kerstquilt). Dan is vijftien jaar helemaal geen gekke score!! Super dat hij nu bijna af is.

    BeantwoordenVerwijderen