donderdag 19 mei 2016

Hobby's en ziekte






Hoe doe je dat nou? Een leuke hobby hebben terwijl je ook dagelijks geconfronteerd wordt met chronische pijn of een beperking.

Toevallig sprak ik vandaag een collega, die vanuit Bartimeus voor het VU werkt in een team om mensen die plots te maken krijgen met achteruitgang (in dit geval meestal visueel, al dan niet in combinatie met andere aandoeningen) en ze helpt om hun leven zinvol te houden.

En hoe belangrijk is een zinvol leven!!
Iets minder toevallig zijn de gesprekken die ik regelmatig voer met een vriend van mij. Een jonge vent, die als kind de vreselijke ziekte leukemie heeft overleefd. Helaas door alle behandelingen en medicijnen heeft hij nu te maken met het afsterven van zijn botten. Met veel pijn als gevolg. Hij is ook nog eens vreselijk creatief en dat moet er ook uit kunnen!


Hoe doe je dat dan? Want je moet ook werken. En je hebt een huishouden te runnen. En je hebt onmogelijk genoeg energie om álles te kunnen!

Voor mij werkt de pijn verlammend. Daarnaast is er toch een soort schuldgevoel. Ik zou eigenlijk nog drie bergen moeten strijken, dus als ik daar geen puf voor heb mag ik ook niet gaan hobbyen. En zo eindigen een hoop dagen op de bank, verlangend naar een werkje om te doen, die ik dan toch niet doe. En mijn creatieve geest zit in mijn hoofd te stuiteren omdat het wat wil doen!





Overbelasting ligt altijd op de loer, dat is helaas de realiteit.
En om nou maar 5 minuten iets te doen en dan alweer te stoppen vind ik niet de moeite.
Maar daar komt dan weer die slimme vriend die zegt dat je dan toch lekker 5 minuten iets heel leuks hebt gedaan. Knap he? Zo'n kuiken van begin 20 die zoveel heeft doorgemaakt en toch positief is.
Want dat is wel het begin!
Positiviteit!


Er zijn veel dingen die je kan doen tegen pijn. Ik slik me suf.
Daarnaast is het zoeken naar je passie heel belangrijk. Je pijn gaat er niet door weg, maar het leven wordt een stuk leuker en dus ook draaglijker.
Ook al is het maar 5 minuten per dag.
Ook al duurt het lang voor het af is.

Ik ga het proberen!

Zoek naar wat je wel kan en wil, vraag desnoods hulp van een ergotherapeut of vrienden of andere creatievelingen.
Je bent niet de enige met pijn!

Wees creatief!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen